A Lánc

 

A lánc beállítása és állagának megóvása.


Te Töki. Jössz motorozni? Megyünk a Pilisbe egy kicsit sarazni.
– Nem tudok menni, le vagyok fokozva, akadt egy kis probléma a motorral.
– Mi a tököm van már megint vele?
– hát, most inkább nem sorolnám, de már szétb*sz az ideg.

Nos, hát kedves barátunknak a problémája egy apró figyelmetlenség, némi trehánysággal fűszerezve. Nem ápolta a láncát!! Ebből adódóan most egy kis ideig nem fog motorozni.

szarazlanc

szárazlánc

Egy komplex balszerencse sorozatot mutatok be, hogy lássátok, mennyi veszélyt rejteget a meghajtólánc elhanyagolása.
Kenőanyag hiányában és az állandó egykerekezés miatt a lánc kiszárad, csörög, zörög, a szemek egymáson feszengnek, aztán jól megnyúlnak. Miután a lánc kellően megnyúlt, és nem feszítesz utána, akkor a lánckerekek is ledarálódnak. Rosszabb esetben a fogak is letörnek, és úgy fog kinézni, az első s hátsó lánckerék, mint egy nyugdíjas házaspár.
Ha még van egy kis esély, hogy feszítsünk rajta egyet, hogy ne legyen olyan recsegős hangja, mikor felveszed egykerékre, NE TEDD!!
Emberünk is így tett. Annyira megfeszítette a láncot, vagyis annyira meg kellett húzni, hogy már egy milliméter lógása sem volt, de a balek elindult vele motorozni.
A feszes lánc az első tempósabb egykerónál hirtelen csavart egyet a kihajtáson, aminek eredménye egy törött tengely és egy eldeformált szimmering. Még le sem sikerült tenni az első kereket, már hallotta is a nagy reccsenést. A lánc elszakadt, és beszakította egy kis helyen a blokkot.

Hát ezért nem tud velünk jönni motorozni.

Hogy ne kerüljetek ilyen helyzetbe, fogadjatok meg néhány tanácsot.

1, a láncot sűrűn fújogatni kell, aztán várni egy kicsit, hogy megszáradjon és kocc.Mindig látni lehet a láncon, hogy mikor igényel egy kis „síkosítást”. Esőben, porban értelemszerűen sűrűbben.

2, Csak, ha nagyon szükséges, akkor állj neki tisztítani a láncot. Sose használ maró vegyszereket vagy drótkefét, ugyanis ezek tönkretehetik az O gyűrűket a szemek között, illetve azokból kimossa a nedűt.

3, a láncot mindig annyira feszítsd meg, hogy – főleg terepmotoroknál – mindig maradjon még lógása egy kicsi a totál terhelt állapotnál is. Ne feszüljön soha.

4, a láncot és a lánckerekeket csak egyszerre szabad cserélni, ugyanis a kopás miatt a fogak elfogynak, majd a rés a fogak között már lesz, vagy tíz perc. Emiatt az új láncot egyből tönkrevágja. Fordítva ugyanez a veszély.

Mellig érő sarat mindenkinek

Szöveg: Sterbek Zsolt.


Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .