Lánc-Lánckerék csere, adatok.

Lánc – Lánckerék csere, adatok.

A következő leírásban segítek az áttételválasztáshoz, továbbá, a lánc, lánckerék csere folyamatát is leírom. Megtalálható a gyári áttétel a motorod évenkénti felsorolásánál, az adatok között.

jtf308 jtr245-3

 

A gyári alkatrészek:
  • Első lánckerék
NX650 – 15 fogas (1988-2002)   ára: kb. 2700 Ft-tól.
Biztosítógyűrű
2db M6-s csavar.
  • Hátsó Lánckerék
NX650
  • 45 fogas (1988-1994) –  ára kb. 5200 Ft-tól
  • 46 fogas (1995-2002) –  ára kb. 5300 Ft-tól
  • 47 fogas (1991-1994) – ára kb. 5400 Ft-tól
  • svájci gyengített verzió – 47 fog.  ára kb. 5400 Ft.
  • svájci gyengített verzió – 48 fog.
520-as O-ring Lánc,(108 szem 88-94) – (110 szem, – 1991-2002)

Első láncvezető

Hátsó láncvezető

A láncvezető cseréje állapotfüggő, ellenőrizd őket és szükség esetén egyúttal ezeket is cseréld le. Csak gyáriban létezik, keresd fel a legközelebbi Honda kereskedést. A két láncvezető ára kb. 12.000 Ft.

A láncot illik a lánckerekekkel együtt lecserélni! Ellenkező esetben az új lánc sínyli meg, vagy a fogaskereket ledarálja! Fordítva is igaz, a használt lánc tönkreteszi az új lánckereket.


fogatlan1

lazalanc
Életveszélyesen lekopott fogaskerék
Megnyúlt lánc
A hátsó lánckeréktől húzás esetén nem távolodhat el a lánc, 1-2 mm-nél jobban.

A Láncokról

A motorok többségén  “O” illetve “X” gyűrűs rendszerrel találkozhatsz. A gyűrű keresztmetszetének formája után kapja nevét. Az “X” gyűrű profiljából adódóan több élen és pontosabban tömít, kisebb ellenállása van, így kisebb a súrlódása is. Az “X” gyűrűvel szerelt láncnak elméletileg nagyobb az élettartama az “O” gyűrűssel szereltnél.

ox


PATENTSZEM. Kisebb teljesítményű motorokon (kb. 30-35 lóerőig) a lánc zárásához elegendő a patentszem használata. Ezzel a megoldással könnyedén bontható a lánc az esetleges karbantartási műveletekhez. Fontos, hogy a záróvilla zárt vége a menetiránnyal megegyező irányba nézzen.
Szétszedése egyszerű, roncsolódás mentes. Fogóval le kell pattintani a záróvillát, majd a patentszemet kihúzni a helyéről. Ha gyűrűvel szerelt a lánc, összerakáskor kicsit jobban kell figyelni, nehogy becsípődjenek az érzékeny gumikarikák.

Túl sokszor nem érdemes le-fel szerelgetni a záróvillát, mert kitágulhat, anyaga gyengülhet. Így a megfelelő tartása később már nem biztosított.

35-40 lőerő teljesítmény felett már indokolt a szegecselt/préselt csapos összekötő megoldás. A gyártók a legtöbb esetben “végtelenített” szegecselt lánccal adják ki motorjaikat, tehát a lánc megbontása roncsolás nélkül nem lehetséges.

lancfelepites

MÉRETEZÉS. A láncok méretei hüvelykben vannak megadva. 1 hüvelyk 25,4 mm.
A Dominatorra 520-as kell! . Extrém használat, ill. egyéb átépítésnél, lehetőség van 525-ös láncra való áttérésre, de ez már a tuning kategória.

Az első számjegyet be kell szorozni a hüvelyk 1/8-ával. Így megkapjuk egy szem külső hevederében lévő lánccsapjainak távolságát.
A másik két számjegyet a hüvelyk 1/80-ad részével kell beszorozni, ezzel megkapjuk a görgő szélességét.

A lánc hossza a csapok számával van meghatározva! (Nem a hevederekével.)

Pár példa láncokra és lelőhelyek:

CZ (ejtsd Cetka) – Ez a legelterjedtebb nálunk, olcsó és jó láncokat gyárt. Van Ó-ringes (520 ORM),- ára kb 14000 Ft, sima ring nélküli (520) – ára kb. 9500Ft, létezik még erősített, sárkidobós láncuk is.

Gyártó honlapja: http://www.czretezy.cz/

Vásárolni elég sok helyen lehet, sok motoros bolt tartja. Az internetet használva keresd meg a legmegfelelőbbet számodra.

Regina – Nagyon jó láncokat gyárt.  Ára hasonló mint a DID. 20.000 Ft-tól felfelé.


Iimportőr: Cellkolor Bt. – http://www.redracing.hu/

D.I.D. –  Drágább, mint a CZ ó-ringes lánca, de ez már bizonyított több világhírű versenyző motorján.
A Dominátorra az 520VM –et ajánlom, ez X-ringes és 75 Lóerőig jó. Az  520VX verzió csak 40 ló-ig!  Az 520VM ára 22.500Ft – ez a 110 szemes verzióé. Létezik gold széria, ez csak a színében tér el (aranyszínű), és kb. 24.000 Ft.

Gyártó honlapja: http://www.didchain.com/

Importőr: Pink Motors Kft. Tatabánya.

A legolcsóbb a forgalmazótól: http://www.pinkmotors.hu/

és van még sok gyártó, RK, IRIS, EK..stb lánc.


Lánckerekek:


Importőr: Pink Motors Kft. Tatabánya.


Rendelési számok:

Első lánckerék:

1988.
  • első – JTF 281.15,
  • Hátsó: JTR 245/3.45 –fog  -46. -47.fognál  [első/hátsó kb. ára:2700.- / 5300.-]
1989-2002.
  • első –  JTF 308.15
  • Hátsó: JTR 245/3.45 fog  – 46. – 47.fognál. [első/hátsó kb. ára:  2700.- / 5300.-]

Választható továbbá elsőből 14.fogas  – ill. hátsóból = 42,43 46,47.fogas.

Létezik könnyitett alumínium hátsó lánckerék, ennek a rendelési száma: JTR245/2 .fogszám.
Ha valaki 525-ös láncszettet akar, ahoz tartozó lánckerék rendelési számok:
  • első: JTF1306-1308
  • hátsó: JTR300

ESJOT (Német) – http://www.esjot.com/

Importőr: Méray és Dobra – http://www.bikeparts.hu/

Rendelési számok:
  • első – 32037,+ a fogszám ; 
  • hátsó – 32031.+ a fogszám (pl: 32031.46  az a 46 fogas hátsó kódja.)
Kb. ára: első/hátsó – 4400.-/ 6800.-

SUNSTAR


Importőr: Parilla Kft. – http://www.parilla.hu

Rendelési számok:
1988.
  • első lánckerék  320-15 ;
  • Hátsó: 3610/3612-45 (itt is az utolsó 2 szám a fogszám!)

1989-2002

  • első lánckerék:  317-15  
  • Hátsó: 3610/3612-45 (itt is az utolsó 2 szám a fogszám!)
A gyári széria végáttétel módosítása (15 =  45-46-47) az alábbiak szerint változik:

14
15
47
3.36
3.13
46
3.29
3.07
45
3.21
3.00
43
3.07
2.87
42
3.00
2.80
Az alkatrészek cseréje.

1, Motor középállványra állítása. (középállvány nélküliek itt hátrányban vannak)

2, Az első lánckerék takaró levétele. 3 db M4-es csavar 8-as kulccsal.

3, Az első lánckerék biztosító anyák lelazítása és eltávolítása. 2db M6-s. 10-es kulccsal.

Mindenképpen javasolt a hátsó kerék kiszerelése előtt elvégezni, hogy ellent tudj tartani a lánckeréken. A lánckereket takaró burkolat 3 csavarjának eltávolítása után a burkolat leemelhető. A Lánckereket rögzítő menetes anyát egy arra ráhajtott lemez biztosítja a véletlen elfordulás ellen. Ezt a rálapolást egy lapos csavarhúzó vagy élesebb lapos véső segítségével szüntessük meg, hogy az anya elforgatható legyen.

Az anya lesarkalásának elkerülése végett mindenképpen dugókulcsot (Króvát) használjunk a szereléskor. Az anya nyitásának ellent tartani a hátsó lánckeréknél a legcélszerűbb. Egy erős acélrúd átdugva a lánckeréken a villában megtámasztva tökéletes megoldás erre a célra.  A gyári ajánlás szerint egyes sebességi fokozatba kapcsolva a hátsó fékkel rásegítve is kivitelezhető a mutatvány.
Mikor az anya lenn van, a biztosítógyűrű és a lánckerék is könnyedén lehúzható a tengelyről.

4, Hátsó kerék kiszerelése.

Ez remélem mindenkinek megy, 17-es kulcs bal oldalra, 24-es jobb oldalra. A láncfeszítőt ne felejtsétek el, meglazítani!

5, A hátsó lánckerék le- és felszerelése.

6db csavar eltávolítása után a lánckerék már lenn is van a tartójáról. Az új lánckereket a felni megtisztítása után, fel is csavarozhatod. Ne felejts el, pár csepp csavarrögzítőt tenni a csavarokra, ezután nyomatékkulccsal meghúzni.

6, Lánc leszerelése.

Két módon történhet. Az egyik, amennyiben patentszemes láncot használsz, vagy van láncbontó présed, vagy még barbárabb vagy és nekiesel sarokköszörűvel, és az új láncodat nem végtelenített formában vetted, szóval ezen esetekben nem szükséges kiszerelni a hátsó villát. Minden más esetben (ez a másik mód) ki kell szerelni.
7, Amennyiben szükséges ennél a pontnál cseréld ki a láncfeszítő görgőt és a csúszkát is. Egyszerű csavarkötések, minden logikus, nem részletezem tovább.

8, Első lánckerék felszerelése.

Első teendő, alaposan tisztítsd le a tengelyt és környékét, ellenőrizd a tömítőgyűrű állapotát szemrevételezéssel (nem-e szivárog). A tengelyt óvatosan zsírozd be és csak utána helyezd fel rá a lánckereket. Mehet fel a biztosítógyűrű, majd az anya. Még nem tudod meghúzni! El ne felejtsd később!

9, Hátsó kerék visszaszerelése.

Mint a kiszerelésénél, itt sem részletezem. Annyi a lényeg, hogy ne fixáld le a tengelyt és a feszítőcsavarokkal engedd előre a kereket amennyire csak lehetséges.

10, Az új lánc felszerelése.

Fűzd be a láncot a helyére úgy, hogy a két vége a hátsó lánckeréken találkozzon. Így könnyebb dolgod lesz a patentszemmel. Amennyiben nittelős a lánc, abban az esetben ez a láncvég találkozás az alsó részen találkozzon, ahol jobban hozzáférsz a művelethez. Patentszemet megzsírozva, ügyelve a tömítőgyűrűkre, illetve, hogy a patentszem menetirányba legyen felhelyezve összekapcsolhatod a láncot.

11, Első lánckerék rögzítése.

Amennyiben a lánc túl lazának tűnik, egy picit feszíthetsz rajta. Húzd meg a hátsó kerék tengelyén az anyát, majd a hátsó féket használva ellentartásra az első lánckerék anyáját véglegesre meghúzhatod (jó erősen, gyárilag 140Nm). Hajtsd rá a biztosítógyűrű egy még nem használt oldalát (ha már nincs ilyen akkor biza ezt is cserélni illik). Mehet is vissza a takaróburkolat is.

12, Láncfeszesség beállítása.

Nincs más hátra, mint a lánc feszességének beállítása és már készen is vagy. Terhelve maximum kilengés 3-4 cm lehet.

lancfel

Figyelem, csak olyan csinálja otthon, aki műszaki beállítottságú, és valamennyit konyít a szereléshez, valamint nem árt a megfelelő szerszámok megléte. Ellenkező esetben vidd szakemberhez, motorszerelőhöz.

Hasznos olvasmány a témában a http://www.lancszett.hu/motorlancok.html ahol az almenüben sok hasznos infót találhatsz mind ellenőrzés, mind beállítás és csere témakörökben egyaránt.

Szerkesztette: Stancy.
forrás: láncszett.hu


Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .