A motor téli tárolása

A következő néhány tippet érdemes követni, betartani, amikor a motorod elteszed telelni, hogy aztán tavasszal az első napsütésnél megint gond nélkül motoroz vele. Ha követed a tanácsokat, a motor élettartama is megnő.

1. Alapos Takarítás

Alaposan pucold ki és nézd meg minden működik-e rajta. Ha szükséges, ilyenkor vidd el a szervizbe. Ősszel és télen a műhelyekben kevesebb a munka, hamarabb elkészülnek a javításokkal, mint tavasszal, a szezon kezdetén.

2. Olajcsere

A fáradt olajat ereszd le, önts friss olajat a motorba és cseréld ki az olajszűrőt. A szennyezett, használt olaj korróziót okozhat. Az olajcsere után járasd a motort egy kicsit terhelés mentesen, ettől az olaj jól eloszlik a hengerekben.

3. Benzintank

A tankot töltsd fel színültig üzemanyaggal, hogy ne rozsdásodjon. (benzincsapot zárd el!)

4. Karburátor

Akinek téli tároláskor nincs lehetősége havonta egyszer beindítani és üzemi hőmérsékletre felmelegíteni a motort, az eressze le az üzemanyagot a karburátorból az alján található le eresztő csavarnál! Így megelőzhető az üzemanyag lerakódás a fúvókákban, amitől nehezen indul a motor tavasszal!

5. Gyertya

A gyertyát csavard ki, tisztítsd meg és a hengerbe tölts egy kevés friss olajat mielőtt visszacsavarod őket. (ezt csak akkor kell, ha hosszú időre teszed le. 1 év vagy annál hosszabb!)

6. Lánc

Mosd le-ki a láncod, Lánctisztító spray-vel, brigéciollal, vagy gázolajjal, ecsettel segíts be. Benzinnel NE mosd, a benzin megeszi a O-X gyűrűket.. Lemosáshoz NE használj magasnyomású mosót, mert az O-X gyűrűk alá mossa a koszt, és tönkre megy a láncod. Elég csak slaggal lemosni, ha brigéciolt használtál. A gázolajat nem kell lemosni. Láncsprayt, vagy egyéb állagmegőrző anyagot használj a lánc és a fogaskerekek kezelésére.

7. Akkumulátor

Az akkumulátort MINDIG vedd ki, és száraz, hűvös (de nem fagyos) helyen kell tárolni. 6-8 hetenként kell feltölteni. A töltőáram ne haladja meg az akkumulátor kapacitásának egytized részét. (14 Amperórás akkumulátor kapacitás mellett 1,4 Amper legyen maximum a töltőáram.) A sav utántöltést bízzuk a szervizre. Az akkumulátor rendszeres téli töltését is elvállalják a legtöbb szervizben. Ha nincs erre alkalmas töltőd, a motort járasd pár percig 1 – 2 hetente.
Lehet vásárolni olyan csepptöltőket, amin egész télen rajta hagyható. kb 6-7 ezer FT-ért.

8. Gumik

A gumikat tehermentesítsd hosszabb tároláshoz. A motort bakold fel, hogy egyik kereke se érje a födet. A nyomást csökkentsd le fél – 1 bár-ral a tároláshoz. Ha ez nem megoldható, akkor 2-3 hetente forgasd el a kereket 90 fokkal.

9. Burkolólemezek

Használj korrózió elleni folyadékot a motor letakarításához. A krómozott felületeket polírozóanyaggal érdemes kezelni, de nem kell polírozni. A gumi és műanyag alkatrészeket műanyag és gumiápoló , vagy szilikon spray-vel kezeld le. A rozsdásodó felületeket olajos ronggyal kend be. A kapcsoló szerveket, az elektromos csatlakozókat WD40-el fújd be.

10. Ponyva

Ha ponyvát használsz, ügyelj arra, hogy a motor ne nedvesedjen és rendesen szellőzzön. Hidegben a ponyva nedvesedik. Ajánlatos alá tenni gyékény (strandolos) szőnyeget, és utána rá a ponyvát.

11. Bőrholmik

A bőrcuccokat a hosszabb tároláshoz az erre szolgáló olajjal érdemes kezelni. A zsírral vigyázni kell, mert nem hagyja a bőrt szellőzni és hamarabb válik porózussá. Egyes bőrtípusok, mint például a velúr nem olajozhatók, ezeket csak bőrradírral lehet tisztítani. A ruháknál gondolj a rovarmentesítésre is a hosszabb tárolásnál.

12. Egyéb.

2-3 hetente rakd a legnagyobb (5-ik) sebességi fokozatba, és a hátsó kereket forgasd át.
A kipufogót dugd be. ( boros, pezsgős dugóval, vagy mezőgazdasági boltban kapható hordó dugó, de Motoros boltokban kimondott kipufogó dugót is lehet kapni.)
2-3 hetente be is indíthatod, járathatod egy kicsit, megkevered az olajat.

..és most már csak reménykedni lehet hogy rövid lesz ez a tél is.


 

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .