Zsola Dominatorjának átépítése


Zsola Dominatorjának átépítése


Metamorfózis


A történet ott kezdődött ,hogy a barátom élménybeszámolói és a kirándulásain készült fotói nagyon megtetszettek. A Bihari – hegységet járta egy Suzuki DR 650 nyergében, nekem ekkor egy Honda VFR 750 F –em volt. Rövid kiruccanást tettem a VFR-rel is, de hamar kiderült , ha Erdélyből látni is szeretnék valamit , KELL EGY ENDURO is! Akkor még fogalmam sem volt arról , hogy milyen jellemzőkkel kell rendelkeznie,vagy egyáltalán hogyan-mire fogom használni , csak azt tudtam : Honda és kell a gomb ( önindítós, a szar térdem miatt) , így ez lett belőle…
zsola dom 01…aztán jöttünk, mentünk, láttunk, szerettem a vasat de mégsem volt az igazi . „Hála” az előző gondos olasz tulajnak , a gép hamar megadta magát , kihullott a szelepfészek a hengerfejből . A fórumnak köszönhetően Kanyar mesterre bíztam a felújítást és elkövettem azt a hibát , hogy kipróbáltam az ő átalakított gépét…na ezt nem kellett volna ? ?
Ugyanaz a típus és mégis két különböző motor…ez kell nekem … ha lúd , hát legyen kövér alapon elindult az anyagbeszerzés ( bontók, ebay).
Azt , azért máris megemlíteném , hogy egy alkatrész módosítása is hozhatja magával más és akár több alkatrész szükségszerű cseréjét . Ami ugye többlet költséggel jár és aki átalakításba kezd ,ezt ne hagyja figyelmen kívül .

A motor fel lett fúrva 670 ccm-re , a hengerfej cserélve bontóból.

A módosítások :

Karburátor Mikuni TM 40 , Légszűrő K&N
Karburátor Mikuni TM 40Légszűrő K&N
Kipufogó rendszer cserélve nyitottra, Honda Xl600 leömlő 2in1 , a dobot Kanyar készítette
zsola dom 04zsola dom 05
A jobb hűtés érdekében olajhűtő lett felszerelve a kürt helyére
zsola dom 06zsola dom 07
A megnövelt teljesítmény ( kb. 50-52 LE) , azonnal kuplung cserét igényelt erősítettre .

Futómű elől 02’ KTM ECX 450 WP fordított teleszkóp , hátul Honda Africa Twin rugóstag Brembo fékkel , a kerék és a villatengelyt Kanyar készítette
zsola dom 08zsola dom 09
zsola dom 10zsola dom 11
zsola dom 12A rugóstagot nem volt egyszerű beszerelni , épp befért. Terheletlen állapotban szinte beleér a himbába és még így sem emelt eleget , jó lenne még vagy 2 cm . Az első teló pedig túl jól sikerült , a villaszárakat teljesen be kellett ejtenem a villabefogóban. Szerintem így nincs olyan fordulékony mint az eredeti futóművel , de ezt gázzal lehet kompenzálni ? És ezzel végeztünk is a hátrányokkal ! Nem koppan fel ,nem riszál , nem akarja kirázni a kezedből a kormányt , ahol eddig az életedért küzdöttél most simán mehetsz. Többet jelent motorozhatóságban , mint a motorerő. Szerencsére abban sincs hiány , jóval több tud … mint én .Nyomatékos , már nagyon alacsony fordulatszámtól (2000) is tol , anélkül hogy megtorpanna . Ez jelentősen megnöveli a kezelhetőségét, ami sárban (esetleg hóban) nagyon jól jön , legfeljebb a meghajtólánc csattog 3000 -ig. Terepen 14-50 lánckerék áttétellel élveztem a legjobban . Nem tudok egy kerekezni , de szinte képtelenség kigyorsításkor az elejét a földön tartani ? ! Vegyes túra használatnál 14-48 szerencsésebb, de 48 alatt már nem igazán off-road. Aszfalton én úgy 100 km/h –ás kanyarokig tartom jónak, a fölött inkább valami más kellene. De addig és a szűk visszafordítókban jobb , mint egy sportmotor. Imádom a kanyarvadászatot , de Erdélybe inkább megyek akármilyen olcsó( de nem agyonkopott ) cross gumival, így az aszfaltról írtak inkább csak tájékoztató jellegűek.
Ez a típus nem is erről szól. Nem üzemórás, ami nem jelenti azt , hogy nem igényel karbantartás csak nincs kihegyezve mint a versenygépek. A vizet csak a patakban forralja … egy hibalehetőséggel kevesebb .Egyszerű konstrukciójú ,viszonylag kis rezsijű ,megfizethető , megbízható és sokoldalú TÚRAENDURO . Amivel lehet „durvább” és szebb helyeken járni , de mókázni is jó. Többnapos túrákon csomagszállító kamion , akár két személlyel is és a szállásra érve ismét játékszer .Persze , ésszerű keretek közt , mert a súlya miatt hard enduro soha nem lesz , ha az a vágyad akkor más motor kell . A gyári verzió sem rossz , de nem hagyott bennem mély nyomokat . Viszont, az átalakított változat amire én használom , szinte tökéletesen megfelel . A különbség Ég és a Föld ! Sokkal kezelhetőbb és van erőtartalék is , ha a szükség úgy hozza. Az erdélyi kirándulások alatt világossá vált számomra a szépség mulandó. A külcsín mit sem számít , a FUNKCIÓ a fontos , lehetőleg minél olcsóbban megoldva. Igaz , léteznek olyan modellek amik , ezekkel a jellemzőkkel rendelkeznek alapból , sőt szebbek és jobbak is …de nem is olcsók , ráadásul egy motor sem tud megfelelni önmagában minden igénynek . A hozzáértők sem véletlenül illetnek endurokat : hard , soft ,túra stb. jelzőkkel. Az átalakítás az ezek közt lévő felhasználhatósági határokat tolja szét egy kicsit , de mindenre nem adhat megoldást .

Szerintem az eddig leírt átalakítások az alapjai annak ,hogy egy élvezhetőbb, jobb Dominatort kapj . A többi szükségszerű átépítést az ízlés, a képzelet, a bontók kínálata és legfőképp a pénztárca szabja meg .

Nálam így formálódott : A kormányütközőt levettem párszor , mire beköszörültem
zsola dom 13zsola dom 14
célszerű masszívra alkotni a kürt hátraszorult
zsola dom 15zsola dom 16
Ktm vastagfalú kormányt kapott .Yamaha XT 600 fejidom , nem tetszett mert túl nagynak találtam, de elnéztem neki ,mert olcsón vettem. Később praktikussá vált , mert a vezetékeket nem akartam csonkítani ( a visszaalakíthatóság miatt) , így volt hely a kábeleknek , és a CDI-nek. Az indexek domi hátsók , ez volt itthon +ba
zsola dom 17zsola dom 18
KOSO DB-01R kilométerórát kapott .
zsola dom 19zsola dom 20
A fényszóró fényerejével igazából semmi gond , de a hosszú rugóútnak és a motor dinamikának köszönhetően , igen képlékeny a fényáradat. Hirtelen gázra az eget is világítja. Kis megszokást igényel
zsola dom 21zsola dom 22
A lepke az eredeti idomról lett formázva
zsola dom 23zsola dom 24

zsola dom 25zsola dom 26
zsola dom 27zsola dom 28
Fogyasztása a kis tuning ellenére, viszonylag normális használat mellett nem nőtt, sőt 4,5 l …akasztva mondjuk már jóval több is lehet, de még sosem mértem…kit érdekel, menjen ha kell.

Végül , szeretném megjegyezni a tapasztalatok a saját véleményeim. Motorozni nem tudok, csak szeretek . Az enduro három éve fertőzött meg és inkább a motoros turisták közé tartozom , mint sem a „rutinos vén rókák„ közé. Ennek fényében vonjatok le következtetéseket , az irományból. Érdemes másokat is meghallgatni … srácok ti következtek ? ’Háború és béke’ ?

Akinek gondja van a gépével , esetleg kérdése van , forduljon bizalommal Kanyar szakihoz !

zsola dom 29

Üdv Zsola

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .