Domináns végek

DOMINÁNS VÉGEK

by Halu (2008)

A Honda NX 650, egyhengeres, 650 cm3-es túraenduró. A típust 1988 és 2002 között gyártották. A megjelenésekor több ponton is forradalmian új konstrukciók kiforrottságát bizonyítja, hogy a gyártás hosszú periódusa alatt fődarabjai változatlanok maradtak, és szerelvényezése is minimális mértékben változott.

A négyszelepes hengerfej két kipufogószelepétől 1-1 különálló leömlő indul, egy-egy különálló kipufogódobba. A gyári megoldás masszív, erős, de elég nehéz. A gyári dobok hangja meglehetősen fojtott, a dob palástján lévő jelzet szerint az E3 00200 szabványnak megfelelő. Módosítani szerettem volna ezen a halk és tompa hangon. Annál is inkább, mert városi közlekedésben az autósok nem hallják a motort, ezért még veszélyes is. Hamar rászántam magamat a cserére.

Több helyen megnéztem, de csak egy helyen jártam sikerrel. A Pegasus Racing egyedi kipufogókat gyárt legkülönfélébb motorokra és autókra, bármilyen színben, méretben, stílusban.

 

 

 Kipufogó

 

A gyári “kettő a kettőbe” megoldás helyett “two in one” megoldást akartam egy dobbal, így a két leömlőt közösíteni kellett. A rozsdamentes acél patentívekből és egyedi darabokból álló Y-közösítő kb. 18 alkatrészből áll. A két 28-as leömlőt egy 60-as leömlőben egyesíti, amely a dobba vezet.

 összekötö

A dob felépítése: a dob hossza 38 cm, átmérője 12 cm. Belsejében kb. 6 cm átmérőjű perforált cső van a dob teljes hosszában. A perforált lemez és a hengerpalást közötti légtér kipufogó gyapottal van kitömve. A gyapot a kipufogógázok lökéshullámából főleg a magasabb, csattogó hangokat szűri ki, hatására a dob hangja mélyebb és tompább lesz. A hangolást a hangtompító betét biztosítja, amely a dob végéből kiszerelhető és állítható. A betét hossza 21 cm, enyhén kúpos keresztmetszetű hengerpalást, amely a dob végén egy csavarral rögzített. A betét hengerpalástján 4 sorban 6-6, összesen 24 db, 4 mm átmérőjű furat van. Ezeket 0,5 mm-es lépésekben felfúrva lehet a hangot keményíteni, ill. részbeni betömésükkel a hangot szelídíteni. A betéten lévő eredeti 4 mm-es lyukméretek városi forgalomban is megfelelőek – nem túl hangos, lakóövezeti közlekedésre is megfelel. A hangtompító betét kivétele azonban csak terepen ajánlott.

 furulya

 

A Pegasus dob sajnos nem EU-normás, így a műszaki vizsgára vagy külföldi túrára az eredeti gyári dobot vissza kell szerelni.

A dob teljesítményre tapasztalt kedvező hatásai hamar megmutatkoztak. Az új hang sportos, telt, de közel sem fülsértő. Gázadáskor a 650-es telt hangját, elvételkor az erősebb visszahörgést szépen kiadja. A nyitottabb rendszer következtében a motor gázvétele közvetlenebb lett, könnyebben és tovább forog. A motor sokkal frissebb, pörgősebb lett. A dob felszerelése nem okozott fogyasztás növekedést – a fogyasztás továbbra is 5,1-5,4 liter között mozog.

Halu

 

és a végeredmény

 


 

 

3 gondolat “Domináns végek

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..