Dominatort vennék

 

Dominatort vennék

Mire figyelj!

 

A Dominatornál 2 fő típusról beszélhetünk. Az első szériás RD 02-es, ezek Japánban készültek, második széria, az RD 08-as. Ezek már a Honda Olaszországi gyárában készültek.

 

1990. RD 02-s NX 650.

Az első dolog mindig a valós évjárat megállapítása.
Saját érdekünk is hogy tudjuk majd alkatrészek, kiegészítők vásárlása esetén, milyen motorunk is van.
Ezt könnyen megy, ha meg van az adattábla a motor jobb oldalán, az ülés alatti függőleges váz részen.

első szériás adattábla.1988-1992.

első szériás 1992-től-1995.

Második szériás 1995 után (olasz)

Ezen a táblán található az alvázszám.

Alvázszámok, NX 650 normál széria esetén (svájci gyengített verzióknak más az alváz-motorszáma! )

Évjárat szerint:

  • 1988- RD 02 500..
  • 1989- RD 02 510..
  • 1990 RD 02 520…
  • 1991 RD 02 540…
  • 1992 RD 02 550…
  • 1993- RD 02 560…
  • 1994 RD 02 570…

1995-től Olaszországban készült a Dominator, ez jól látszik az alvázszámból is.

  • 1995- ZDC RD 08 A OSF 0…
  • 1996- ZDC RD 08 A OTF 1…
  • 1997- ZDC RD 08 A OVF 2…
  • 1998- ZDC RD 08 A OWF 3…
  • 1999- ZDC RD 08 A OXF 32…
  • 2000-
  • 2001-
  • 2002-

2002-ig gyártották a Dominatort.

Ha hiányzik az adattábla, akkor a váz, jobb oldali nyak részébe bele van ütve az alvázszám, a motorszám pedig, a blokk bal oldalán, váltókar alatt egy sima felületbe beleütve található.

Évjárat megállapítható még a felni ráfjába bele ütve egy „din” azaz a gyártás éve. Általában vagy a gyártás évi a felni, vagy egy évvel régebbi, mint a motor évjárata. 2-3 éves eltérés nem lehet!

Ha minden szám egy adott évjáratra mutat, akkor bizonyosak lehetünk a valós évjáratban. Ezen számok ellenőrzése, és egyeztetése javasolt, sőt kötelező.

Ha rendszámos a motorkerékpár, akkor az adatokat egyeztessük a forgalmi engedélyben is.Így elkerülhető hogy egy totálra tört, alkatrészekből szedett-vedett motorkerékpárt sózzanak ránk.

Ezek után, ha rendszámos forgalmis a gépsárkány, akkor nyugodt szívvel vihetjük az eredet vizsgálatra az újonnan vásárolt örömforrásunk.

További támpontok az évjárathoz.

  • 1988. vas leömlök, (rozsdásodik)
  • 1989. rozsdamentes leömlök, (sárgás színe van)
  • Berugókarral csak 1988-1989-ben szereltek Dominátort.
  • 1990-töl eltűnik a berugókar.(csak önindító van)
  • 1992-töl az első index a műanyag (hűtő takaró) idomba került.
  • A tankba süllyedő tanksapka is csak 92-töl volt. (ez a benzintank már 16 literes)
  • Módosult a műszerfalban a visszajelzők elhelyezése.
  • 1988-1994. Arany színű D.I.D. Felni.
  • 1995-től ezüst (fém) szinű.


1992 utáni műszerfal

A műszerfal bal oldalán helyet kapott egy oldal támasz visszajelző, sárga lámpa.(csak felhajtott oldal támasz esetén lehet beindítani.)

1995. A váltózás éve.

A legtöbb alkatrész különbözik.

Néhány példa:

Más az első lámpa, a hátsó sárvédő formája, a csomagrögzítő keret.

Szembetűnő különbség a kisebb hűtőidom, aminek kerekebb az alja, karcsúbb a motor szemből. Más a fejidom formája, az összes műanyagtakaró idom kerekebb, modernebb lett.

A fékeket az olaszországi Brembo szállítja. Más a fékbetét, a féktárcsa, a vázat kicsit átalakították…stb.

 

2000. RD 08 NX650.

 

Állapot megállapítása.

Amiket végig kell nézni állapotfelmérés, vásárlás estén.

Állítsuk közép állványra, vagy ennek hiánya esetén, alá lehet téglázni, bakolni vagy egy egyszerű sörös rekesz is megteszi.

Nézzük jól körbe a motor, mielőtt ráülnénk. A nagyobb hibák messziről látszanak.

Esztétikai hibák, pl. ülés szakadás, levert fényezés, sérült idomok, nem akkora gondok, mint a műszaki alkatrészek sérülése, elhasználtsága.. ezért a műszaki állapot a fontosabb.

A vételár általában tükrözi az állapotot, a tulajdonos mivoltát. Van aki egész héten fényezgeti, tisztítgatja, van aki tele tankolja és megy vele az erdőbe. Egyik másik sem hátrány, ha megkapja a motor a megfelelő karbantartást, ápolást. Na de vissza a vásárlásra.

  • Olajfolyás ne legyen a blokkon sehol.
  • Rángassuk meg az első- hátsó kereket oldal irányba, Nem lóg-e. A hátsó lengőkart ugyan így, minden irányba próbáljuk mozgatni, nem lötyög, nem kotyog. Ha már úgyis guggolunk, nézzük meg a féktárcsák, fékbetétek állapotát, vizsgáljuk meg a fékcsöveket is. Olajfolyás nem lehet sehol! A fékfolyadék tartályra is vessünk egy pillantást, van e benne megfelelő mennyiségű olaj. Nyomkodjuk meg kézzel a hátsó fék kart. Nem lóg e, és hogy megfelelően működteti a rudazatot. Első fékeknél a kart húzkodjuk finoman. Állandó erővel kifejtett húzásra, nem eshet lassan befelé. Az a munkahenger hibáját jelzi.
  • Gumiabroncsok állapota, minta mélysége, mintázata. (ez sokat elárul, hol használták a motort. Terep vagy aszfalt.)
  • Láncok, lánckerekek állapotára is tekintsünk. Ha rozsdás, száraz a lánc, az nagyon rossz jel. Inkább legyen tiszta olaj, kenőanyag minden, az sokkal jobb, biztatóbb.
  • A felniket egyenként nézzük át, nem látunk e rajta rozsdás, sérült részeket. A küllőket is próbáljuk ujjainkkal egymás felé húzni, a laza küllők, ’8’-asra utalnak. (ezek a kerékagy csapágy sérülését okozzák) utazási komfortot is befolyásolja a szitáló kerék, továbbá nagy sebességnél a kormányt is berázza, balesetveszélyes.
  • Nézzünk meg a lengéscsillapítok oldalát, nincs e rajta olajfolyás. Könnyezés. Ez hibára utal.

Ha szemrevételezésnél még nem ment el a kedvünk a vásárlástól, jöhet, a ráülök menüpont.

Vegyük le a motort közép állványról.

  • Nyomkodjuk meg az ülésnél lefelé a motort, figyeljük a hátsó lengéscsillapítót, ha nincs ellenállása, akkor hibás.

Most már ráülhetünk.

  • Fogjuk meg a kormányt, húzzuk be az első féket és próbáljuk kicsit előre-hátra fele mozgatni a motort. Így lehet az első villa kotyogását ellenőrizni. Valamint az első fék hatásosságát is egyúttal leellenőriztük.
  • Ellenőrizzük a karok (fék, kuplung) holtjátékát.
  • Adjuk rá a gyújtást.
  • Nézzük meg a kapcsolók működését, egyenként. A segítőnk, vagy a tulajdonost megkérve, hogy működik e minden világítótest, index, duda…stb.
  • Most nyissuk ki a benzincsapot. A benzintank bal oldalán találjuk.
  • A jobb oldali „Off-Run” kapcsolót „Run” állásba helyezve indítható a motor, ( 1992-es évjárat után, ha az oldal támasz ki van hajtva, inditható, de sebességet kapcsolva azonnal leáll! )
  • Indításnál fontos, hogy a sebességváltó ’0’ állásban legyen. Ezt jelzi egy zöld fény a műszerfalon.
  • Kis szivatóval indítsunk, ha nem üzem meleg a motorkerékpár, majd beindulást követően ne a gázzal akarjuk stabilizálni az alapjáratot, hanem a szivató karjának ki illetve vissza tolásával találjuk meg a 2500-3000 percenkénti fordulatot. Ez az ideális az első 1-2 percben. Addig ne induljunk, ne akarjunk váltani se. (Igaz, sokan azt vallják, hogy beindulás után azonnal induljunk el, csak óvatos gázzal. Ezt én nem ajánlom.) a motor a váltó, amíg nem melegedett fel, nem kapja meg a megfelelő kenést és ilyenkor drasztikus a kopás is a mechanikus alkatrészekben.

Szánjuk rá azt az 1-2 percet a motorra, míg az olaj kicsit átjárja a rendszert.

Na de most vásárolni jöttünk…

  • most már halljuk a motor hangját. (hidegen mindig fémesebb csattogóbb minden motor hangja. De ne bántóan fémes hang legyen, az hibára utal)
  • húzzuk be a kuplungkart, majd tegyük sebességbe a váltót. Ha kicsit ránt a motoron az nem hiba, csak jelzi hogy hideg az olaj még a motorban! Üzem melegen ennek a rántásnak el kell tűnni. Különben hibás a kuplungszerkezet, illetve/vagy nem megfelelő benne az olaj típusa.
  • Ha kuplung hibára gyanakszunk, akkor húzzuk be az első féket, vagy tapossuk hátsót, és óvatosan engedjük ki a kuplungkart, de gázt ne húzzunk! Le kell fulladjon a motor, ha ez nem következik be akkor a kuplung hibás, csúszik.
  • Ha normálisan működik minden, kapcsolgassuk a sebességváltót. Le-fel, minden irányba. Keressük meg az összes sebességfokozatot. 1 lenn -2-3-4-5. fent találjuk az üreshez képest.

Most menjünk egy próbakört a motorral.

  • Először egyesben haladjunk, lassan, és ilyenkor próbáljuk ki a fékek fékhatását. Ne akkor döbbenjünk a fékhibára mikor 80-ról, le kell fékezni egy ismeretlen motoron. A lábadnak is szokni kell, hogy hol van a fék, illetve a váltókar pozíciója.

Tudom nehéz megállni, hogy ne húzd neki és élvezd azt a felhőtlen szabadságérzést, amit egy motorkerékpár nyújt, de bírd még ki egy kicsit.

  • A próbakör alatt váltsunk fel minden sebességfokozatba, próbálgassuk a visszaváltást, a fékeket, a menet komfortot, a kezelőszervek, gombok, kapcsolók pozícióját. Figyeljünk az esetlegesen érezhető vibrációra, a kanyarstabilitásra.
  • Aki más típusú motorról ül át, annak először furcsa lesz az egy hengeres 4 ütemű motorok tulajdonsága, hogy 2500 alatt csapkodja a láncot. Kikényszeríti, hogy visszaválts. A Dominátor, 3000-7000 között érzi jól magát, (gyári áttétel esetén), ebben a fordulatszámban dinamikus, robbanékony, és jól kezelhető, kiszámítható.
  • Próbakör után, ha mindent rendben találtál, úgy érzed ez lesz a Te motorod, nincs más dolgod mint kifizetni a motorod.

A szemle során érdemes kérdezgetni az eladót. Mit javított, cserélt a motoron, kicsit puhatolózni a motor előéletével kapcsolatban. Érdemes kitérni a kérdéseknél mikor cserélt olajakat, betéteket. Hova hordta szervizbe. Esetleges garanciális alkatrészek listája, ( számlákat elkérni, pl akkumulátorét.) Történt e esés, nagyobb baleset, vagy bármi olyan dolog ami befolyásolhatja egy motor állapotát. Ezekre utaló nyomokat a szemle során mi is keressünk a motoron. A lábtartók végei, kipufogó dobok behorpadása, kormány markolat végeinek kiszakadása, kézvédők (ha vannak) mennyire karcosak. Ezek mind-mind fontos kis dolgok, és sok mindent elárul a motorról, illetve az előéletéről.

Használd egészséggel!

Széles utat, olcsó benzint mindenkinek.:)

Stancy


Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .